Ikke glem dette

Nå som jeg er i det siste trimesteret tenkte jeg å nevne noen ting som gjerne er spesielt viktig å tenke på i forhold til seg selv nå som det begynner å nærme seg at den lille kommer til verden. Det er mye jeg gjerne ikke vet om også, så kom gjerne med tips om du tenker på noe som kan være viktig. 

Slapp av og lad opp

Tenk deg at nå er det ikke så mange ukene til det kommer en ny sjef til verden, og alt dreier seg om han eller hun. Ta deg en ekstra 30 minutt i senga om du har mulighet til det. Snart er det gjerne helt slutt på den tiden med mindre en har barnevakt, og det skjer gjerne ikke før ett par mnd etter at den lille har ankommet. Du sover også gjerne ekstra dårlig om nettene nå så da er det vell unt å slappe av når en kan det. Slokner du i sofaen, fikk du ikke satt på maskinen med klærna eller bytta på senga, ikke ha dårlig samvittighet for det. Både du og den lille har godt av at du slapper litt ekstra av nå. 

Si ifra

Han eller eventuelt hun du lever sammen med stiller nok mer enn gjerne opp for deg når du trenger det, vi damer er bare ikke alltid like flinke til å spør. Vi gjør det heller selv og irriterer oss over ting som blir ikke gjort helt til glasset er overfullt og hormonene tar over, da eksploderer det og det hele blir til en krangel istedenfor. 

Massasje 

Enten om du går til en massør eller at samboer/kjæreste/ektefelle/forlovede masserer deg er alt godt for kroppen. Jeg synes det minste lille de kan gjøre er å gi oss en god massasje ett par ganger i uken. De 5-10 minuttene de gidder gjør oss veldig godt, jeg kjenner iallefall at alt av muskler i hele kroppen har gått av litt trykking. Har også selv tenkt å unne meg en massasjetime for gravide i førjulstiden eventuelt tidlig på nyåret, får se litt etter hva som passer.

Innkjøpene

Har du enda ikke begynt å handle inn noe som helst bør du gjerne få noen ting på plass, som seng/bedsidekrib, bilstol om det trengs og gjerne en vogn og stelleplass. Litt Bodyer og klær ellers trengs jo også, men jeg tror vi nå til dags har en tendens til å overhandle noe voldsomt. 

Egentiden

Litt det samme som med søvnen, snart er det ikke bare å dra ut døra i en fei for å treffe venninner, handle litt på butikken eller ta en spontan frisørtime. Bruk den siste tiden godt til å gjøre slike spontane ting. Gjerne vil du gjøre julebaksten med gode venninner, det skal iallefall jeg til uka og det gleder jeg meg enormt til. Har du lyst til å gjøre noe spesielt nå mens du enda kan? Det kan være alt fra bare og ha en kosedag i pysjamasen eller joggedressen hvor du ser en hel sesong av en god serie med noe snacks til eller en lunsjdate med ei venninne eller din kjære. Det er ekstra viktig med din kjære å sette av ekstra tid til hverandre nå, for snart er det ikke bare to lengre og da går nok det meste av tiden til den lille. Gå rett ut døra enten på tur, kino, kafe eller bare til et vennepar. Kos deg ordentlig. 

 Det kommer nok en ordentlig huskeliste over andre ting man også må huske på, men dette tar jeg når det nærmer seg ekstra gjerne helt i slutten på året eller i starten på det nye. Dette er det som er viktig før den helt siste tiden. Så husk det alle kommende foreldre, ta ekstra godt vare på tiden nå, lad opp. 

Bildene er fra turen vi gikk i går ettermiddag med Bella.

Vi skrives – Malin

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg