Blødninger i svangerskapet –

Blødninger i svangerskapet var noe jeg ikke hadde noe særlig forhold til når jeg fant ut at jeg var gravid, jeg visste bare at man ikke skulle ha det. I dette innlegget vil jeg derfor ta for meg mine tanker, opplevelser og erfaringer om akkurat dette. Som jeg skrev i ett innlegg for ei tid tilbake så fikk jo jeg blødninger akkurat på dagen inn i uke 10. Panikken slo meg jo, og jeg var sikker på at jeg mistet babyen min. 

Heldigvis så lå han der sprellende når jeg var på ultralyd, jeg vil derfor ta opp noen grunner til hvorfor det kan komme blødninger annet enn at man mister. Selvfølgelig  kan en ha en spontanabort, men denne bloggen er mer ment som en opplysning om at det også finnes andre grunner til at en kan ha blødninger.

 

Min blødning kom jo som fortalt i uke 10, og det var også derfor jeg ble veldig redd, spotting i starten av svangerskapet hadde jeg liksom hørt om, men bare en plutselig relativt stor blødning i uke 10 hadde jeg aldri hørt noen ting om tidligere. Det jeg ble forklart på sykehuset var at i uke 10 så overtar morkaken produksjonen av hormonene om jeg ikke husker helt feil, og når da morkaken overtar denne produksjonen så kan hormonene falle litt og en får derfor en blødning. Men etter nærmere undersøkelse med ultralyd så fant de ut at morkaken min også lå foran livmorhalsåpningen, og det var derfor det hos meg var blødning. Jeg fikk da beskjed om å holde meg i ro og ikke løfte tungt. Jeg var også på ekstra undersøkelser og i uke 19 på ordinær ultralyd så var morkaken flyttet på seg og lå nå på riktig sted. Den kan altså flytte seg gjennom hele svangerskapet, og har den ikke flyttet seg til ordinær ultralyd blir du kalt inn til ny når det nærmer seg fødsel. Du blir altså godt fulgt opp om den ligger foran livmorhalsåpningen, grunnen til det er for at man ikke kan føde vaginalt om den ligger foran åpningen. Jeg hadde flere blødninger etter den i uke 10 og var hele tiden redd for at noe var galt, men det er så viktig å prøve å slappe av ikke hele tiden tenke det verste, men tro meg jeg forstår deg om du gjør det. 

Småblødninger eller blødning etter sex, jepp. Det skjer, har enda ikke skjedd meg, men har både av venninner og lest på nett at det er veldig vanlig. Grunnen er etter som jeg har forstått at alt der inne er litt med sensitive og kan lett starte å blø. Men sex kan altså ikke alene føre til noen spontanabort så du trenger ikke bekymre deg for akkurat det. 

En ting jeg fikk høre fra jordmor sist jeg var der var at om du er over 22 uker på vei og har blødninger mer enn litt spotting etter sex eller en dråpe i trusa så skal du alltid ta kontakt med føden, grunnen er fordi det er viktig å få sjekket opp grunnen til blødningen og at babyen har det bra inne i magen. 

Det finnes nok helt sikkert flere grunner til å blø gjennom et svangerskap, men dette er de jeg iallefall vet om og tenkte at det er godt å dele det. Jeg er sikker på at det finnes flere kommende mødre enn meg der ute som synes sånt er skummelt om en først opplever det. 

I morgen kommer forresten litt bilder fra dåpsdagen til lille Aria som jeg er så heldig å få være fadder for. Det blir stas <3 Følg med!

Vi skrives – Malin

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg