Mine 5 beste tips om du er gravid

Tenkte jeg kunne dele med der hva jeg har kommet over under veis så langt, gjerne kommer det et nytt innlegg senere en gang med enda flere tips. Det er jo fortsatt 3 mnd igjen, så mye kan læres undervegs enda.

 

1. Preglife

Appen preglife har jeg selv brukt flittig helt siden jeg fant ut at jeg var gravid, den er så god til å holde oversikten av barnets eller fosterets utvikling fra uke til uke. Det er så spennende å følge med hva som skjer inne i magen uke for uke, og i starten når tiden gikk ekstra sent var det veldig gøy å se frem til ny uke og ny lesing synes jeg. Det er veldig god info om selve babyen, men også om hva som skjer for mor og litt ekstra info om far også. En kan også enkelt holde kontroll på vekten gjennom svangerskapet. Jeg har siden uke 20 gått opp 1 kg i uken, og veier meg selv ca en gang i uka. 

2. Bio oil

Denne olja har jeg kjøpt nå, jeg synes spesielt de siste ukene at huden har føltes ekstra tørr og smører meg ett par ganger i uka med denne. Den er faktisk tom nå, så må ut å handle meg ny av den. Den tilfører masse fuktighet til kroppen og gjør at hud som blir strekt i blir myk og tøyelig. Om den hjelper mot å forebygge strekkmerker har jeg mine tvil om, men at den demper kløe kan jeg skrive under på. Jeg har selv kjøpt den på Vita. 

3. Søvn

Jeg selv sliter voldsomt med å få nok søvn. Det er ikke å legge skjul på at søvnproblemer er en vanlig plage blant gravide, kroppen endrer seg, en blir tyngre, bekkenet plager en og det er rett og slett vanskelig å få inne en god stilling. En må også tisse en million ganger ila natten. Jeg våkner mange ganger om nettene, og sliter virkelig med å sovne når jeg våkner, nå setter jeg virkelig pris på når jeg får til å sove, og gjør det når jeg kan. Så virkelig, unn deg den søvnen du kan få. Ha ei pute mellom beina når du sover, det hjelper meg litt iallefall. 

4.Ta bilder

I løpet av livet er en mest sannsynlig ikke gravid sånn veldig veldig mange ganger, derfor vil jeg tro det vil bli satt pris på av en selv at en har dokumentert den voksende magen. Vi tar bilde så ofte vi klarer for å se fremgangen, og jeg ser alt annet en fresh ut på disse bildene altså, de er tatt det siste minuttet før jeg kryper i seng som regel, uten sminke å håret til alle kanter. Jeg håper vi kan få til noen flotte bilder også når magen er enda litt større. Dette er minner en vil ha resten av livet <3 

5. Babymoon

Det var først i boka Adam kjøpte jeg leste om babymoon, en babymoon er en “get away” for deg og din kjære mens det enda bare er dere to. Vi har bestilt oss en weekendtur på et herlig hotell i Stavanger 16-18 November. Både jeg og Adam er superglad i å reise å oppleve, men det trenger ikke alltid å være super eksotisk, jeg tror dette blir perfekt. De har basseng  og boblebad for det vonde bekkenet mitt, det skal bli helt nydelig. Jeg gleder meg ordentlig til litt kjærestetid før livet blir snudd opp ned. Jeg tror selv det er lurt å ha det nå i 2. trimester, spesielt fordi en ofte er veldig kvalm og kaster mye opp i første trimester, det gjorde iallefall jeg. Hotellet vi skal på heter Radisson Blu Royal Hotel. Ser virkelig frem mot en helg der. 

Vi skrives – Malin

 

 

9 kommentarer

Siste innlegg