RhD- negativ eller RhD-positiv

I går var jeg hos Jordmor på kontroll,  for ett par uker siden fikk jeg svar på blodprøvene som ble tatt tidligere i svangerskapet, som blant annet sjekker hvilken blodtype en har. Jeg hadde blodtype 0Rh- som vil si at jeg er rhesus negativ. Derfor skal jeg også tilbake i neste uke å sjekke hvilken blodtype han lille inne i magen har. Grunnen til det er fordi de må sjekke opp i om vi begge er negative eller om barnet er positive. Er babyen også RHD-Negativ så trengs det ikke å gjøres stort. Men hvis han der i mot har motsatt av meg altså RhD- positiv så er det andre saker som må til. Jeg tenkte å fortelle litt om akkurat det i dette innlegget. 

Helsedirektoratet sier at rundt 15% av alle oss kvinner her i Norge har blodtypen RhD- negativ, det som er litt morsomt er at både jeg og to av mine beste venninner har alle tre vert negative. Tilbake til det viktigere, så kan litt av blodet fra babyen komme over i mors blodbaner under fødselen, og hvis da mor og barn har ulike, den ene negativ og den andre positiv så kan mammaen danne antistoffer mot barnets blod  som igjen kan overføres til babyens blod.

Dette er ikke noe som gir store problemer i det første svangerskapet, men kan skape problemer senere. Derfor blir det altså sjekket opp i hos alle, vi som da blir gravide sjekkes derfor for hvilken blodtype vi har tidlig i svangerskapet, er du RhD-negativ blir det ny blodprøve rundt uke 24 for og sjekke hvilken blodtype barnet har. Er barnet negativt som deg så trengs det som sagt ikke å gjøres noe som helst, er barnet derimot positiv får du tilbud om forebyggende behandling i form av ei sprøyte i uke 28 og like etter du har født.

Lurer du på noe av dette må du gjerne spørre eller kontakte din jordmor eller fastlege 🙂 

Vi skrives – Malin

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg