Dubai, en utrolig opplevelse – reiseguide.

Dubai er en av de flotteste og mest spesielle stedene av storbyer jeg har vert, det er virkelig multikulturelt og det finnes mennesker fra A til Å der, spesielt inne i byen. I og med at jeg var på reis der nede i fjor vår tenkte jeg å lage en liten enkel guide til dere om noen av dere en gang skal dit. Det anbefales virkelig på det sterkeste. 

DUBAI MALL 

Ta en taxi fra hotellet til Dubai Mall, dette er ett av verdens største shoppingsenter og du kan virkelig gå der fra morgen til kveld om du vil det, vi valgte å bruke tidlig ettermiddag der og utover kvelden. Vi var innom to ganger. Her kan du shoppe, spise og se akvariet. Det anbefales virkelig. 

DCIM100GOPROGOPR2386.DCIM100GOPROGOPR2345.

BURJ KHALIFA OG FONTENEN

Begge disse ligger ved Dubai Mall, inngangen til Burj Khalifa finner du inne i shoppingsenteret, jeg anbefaler virkelig å bestille billetter på forhånd. Det var en syk opplevelse å dra så mange etasjer opp på så kort tid. Selv fikk jeg “dotter”i ørene på veien opp og ned. Bygningen er over 800 meter høy, og du får utsikt over hele byen. Vi dro opp rett før solnedgangen og det var bare helt nydelig å se byen på den måten. Du bruker selv den tiden du vil og trenger der oppe. 

Utenfor Burj Khalifa og Dubai Mall finner du fontenen, jeg anbefaler å se fonteneshowet fra en av resturantene, vi så det også fra kun området utenfor, men det er så mange som har lyst å se showet at det er nesten best å sette seg ned. Showet går en gang i halvtimen og varer i 6 minutter. Det er helt fantastiske show, jeg fikk frysninger og nesten tårer i øynene. Alle showene har et tema og en historie de forteller.

ØRKENSAFARI

Dette bør du virkelig få med deg om du er i Dubai, det holder å gjøre det en gang, men er en virkelig kul å annerledes opplevelse. Jeg mener å huske at vi booka det på nett, men husker dessverre ikke nettsiden. Søk deg frem til en god gjennom å lese anbefalinger. Du blir hentet enten på morgenen eller ettermiddagen, jeg vil anbefale ettermiddagen da dagene der nede kan bli veldig varme. Det starter med at en kjører jeep rundt i sandynene og det går så fort at det kiler i magen, dere stopper og tar bilder i den fantastiske ørkenen. Vi fikk også prøve oss på å stå på brett ned sandynene, der var utrolig morsomt og vanskelig. 

Etter det blir en kjørt til campen, der får en servert helt nydelig mat og en sitter en gjeng rundt bordet. Du får også den drikken du vil ha, de har også et kult show og du kunne gå å kle deg ut og ta bilder med hauker, vi fikk høre flere historier om hvorfor de har disse og der er veldig spennende og høre om. 

DCIM100GOPROG0092415.

HOTELL ATLANTIS OG AQUAVENTURE

Det er et  helt utrolig nydelig hotell og jeg angrer litt på at vi ikke tok en natt der som vi vurderte så sterkt, har du muligheten til det så gjør det. Hotellet er helt enormt stort, du har mange restauranter, barer, basseng og strand. De har også beach club der. Vi var der en hel dag og besøkte badelandet Aquaventure, det er gedigent og veldig kjekt både for store og små.

Vi valgte også å svømme med delfiner i Dolphin Bay, vi valgte pakken som var den dyreste, men synes det var en veldig fin opplevelse og veldig verdt det. Jeg har alltid vert veldig usikker på om dette er noe jeg vil prøve eller ikke, men valget falt på at det ville vi. Jeg oppfattet det sånn at disse delfinene som lever her har det veldig fint, noen av de har blitt reddet utenfra fordi de ikke fungerte i det frie, men noen også er født der og de får da være en samlet familie der. De har ekstremt store bassenger og måten de blir trent på er gjennom klikketrening. Før en får svømme og være sammen med delfinene får en opplæring av en guide og du får også en som er med under hele opplevelsen og forklarer veldig fint hvordan og hvorfor en gjør som en gjør. Delfinene virket både glade og lykkelige, det så ut som de trivdes med det de gjorde.

GAMLE DUBAI

Denne opplevelsen var veldig spesiell, veldig koselig å annerledes ettermiddag og kveld, vi tok båt fra by siden hvor flesteparten oppholder seg og inn i den gamle delen av Dubai. Her finner du markeder med både krydder og gull, det er en veldig morsom og spesiell spasertur og en stor forskjell fra det nye Dubai. 

ANNET:

Jeg anbefaler deg å spise på forskjellige steder, opplev flest mulig restauranter vi spiste over alt og fikk aldri servert et dårlig måltid. Jeg tror det skal mye til for å finne et dårlig hotell i Dubai, men jeg anbefaler å ligge i nærheten av Marina Walk området, da er alt relativt nærme. 

PRISER:

Generelt sett vil jeg si at prisene er ganske like som Norge, men du finner både veldig dyre og stive restauranter og noen som er rimeligere. Taxi er veldig rimelig og et must å bruke når du er der for å komme deg raskt rundt. Vi brukte både hotellets private og de standard gule taxiene, begge deler var supert. 

 

Vi skrives – Malin

6 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg